Nyilvános adatbázisként hamarosan kialakításra kerül a társasházi közös képviselők nyilvántartása. A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény (Tht.) 2024. október 1-én hatályba lépett módosítása kötelezővé tette a társasházak közös képviselőjének, vagy az intézőbizottság elnökének (a továbbiakban együtt: közös képviselő) központi nyilvántartásba vételét. 2025. május 1. napjáig van idejük a 6 lakásosnál nagyobb társasházak közös képviselőinek nyilvántartásba vetetni magukat az illetékes földhivatalnál.
Társasházi közös képviselők nyilvántartása létrehozásának célja
Jelenleg a társasházak képviseletét ellátó közös képviselők személyét egyetlen adatbázis sem rögzíti, és ez számos esetben megnehezíti a társasházak érintettségével zajló ügyek intézését. A társasházi tisztségviselők adatbázisának létrehozásával egy közhiteles nyilvántartás jön létre, aminek köszönhetően bárki informálódhat egy adott társasház nyilvántartott adatairól, és betekinthet beszámolóinak tartalmába.
Az átláthatóságon túl a jogalkotói célok között szerepelt a nyilvántartás létrehozásakor a társasházak ügyintézésének és működésének könnyebb ellenőrizhetősége, valamint a társasházakkal történő kapcsolatteremtés könnyítése. Akár a társasházak törvényességi felügyeletét ellátó jegyzők, akár a társasházak érintettségével zajló hatósági eljárások során eljáró hatóságok számára jelentős könnyebbséget jelent a közös képviselő személyének és címének – esetenként telefon és e-mail elérhetőségének – ismerete.
A nyilvántartásba vételi eljárásról
A közös képviselő feladata a nyilvántartásba vétellel és az adatváltozás bejelentésével kapcsolatos teendők ellátása. A közös képviselők ingatlan-nyilvántartási bejegyzésére irányuló eljárás tárgyánál fogva díjmentes, azonban a kérelem benyújtására kizárólag jogi képviselő által kerülhet sor, valamint a bejegyzés alapjául szolgáló okiratot is ügyvédi ellenjegyzéssel kell ellátni.
A bejegyzés alapjául szolgáló okirat a közgyűlés azon jegyzőkönyve, mely tartalmazza közös képviselő megválasztásáról szóló határozatot.
A jegyzőkönyv ügyvédi ellenjegyzésére egyrészt az ingatlan-nyilvántartási törvény bejegyzés alapjául szolgáló magánokiratra vonatkozó előírásainak teljesítése miatt van szükség. Ezen felül az ügyvédi ellenjegyzés igazolja, hogy a közgyűlés választási eljárása szabályszerű volt, és az elfogadott döntés megfelel a vonatkozó jogszabályi előírásoknak.
Az eljárás eredményeként a társasház törzslapján a következő adatok kerülnek feltüntetésre:
– a társasházközösség nevét;
– közös képviselőnek:
- nevét és lakcímét, természetes személy képviselő esetén,
- nevét, cégjegyzékszámát/nyilvántartási számát, jogi személy/jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet képviselő esetén;
– a tisztség keletkezésének és megszűnésének időpontját;
– ügyvivőként történő közösségi ügyintézés esetén ennek tényét és határidejét;
– jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén – valamint, ha a természetes személy tisztségviselő bejelenti – az elektronikus levélcímét, telefonos elérhetőségét.
Amennyiben egy képviselő több társasházat is képvisel, akkor minden egyes társasháznál szükséges a nyilvántartásba vételi eljárás lefolytatása.
A nyilvántartásba vétel elmulasztásának következményei:
A megválasztott közös képviselő ügyintézési tevékenységét 2025. május 1. napjáig láthatja el az ingatlan-nyilvántartásba vételtől függetlenül, ha a tevékenység végzésére való jogosultságát hitelt érdemlő módon igazolja. Ezt követően nyilvántartásba vétel hiányában a megválasztott közös képviselők közösségi ügyintézés kapcsán nem gyakorolhatják képviseleti jogukat.
A nyilvántartásba vételi kötelezettség elmulasztása nem eredményezi a közös képviselői státusz megszűnését, de képviseleti jogának elvesztésével a közös képviselő nem tudja törvény szerinti feladatait ellátni, valamint a társasházközösség érdekeket képviselni harmadik személyekkel szemben.
Amennyiben a közös képviselő nem tesz eleget a nyilvántartásba vételik kötelezettségének, úgy a közösség tagjainak lehetőségük van törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezni az illetékes jegyzőnél, valamint polgári jogi úton felelősségre vonható a közgyűlés által, ha mulasztása kárt okozott a társasházközösségnek.
Társasházak jogi képviseletének keretében segítséget nyújtunk a társasházi közös képviselők nyilvántartásba vételhez szükséges okiratok elkészítésében, vállaljuk meglévő okiratok jogszerűségi ellenőrzését, valamint a földhivatali eljárásban történő jogi képviseletet biztosítását!
Társasházi közös képviselő nyilvántartása kapcsán felmerült kérdése esetén forduljon hozzánk bizalommal elérhetőségeink valamelyikén!