Ingatlanjogi tanácsadás – ingatlannal kapcsolatos ügyek
Értéküknél fogva mindenki számára kiemelt jelentőséggel és felelősséggel bír az ingatlannal kapcsolatos döntések meghozatala. Ebben segít az ingatlanjogi tanácsadás. Sokszor egy élet munkájának gyümölcsét testesíti meg a jogügylet tárgyát képező ingatlan. Az ingatlanokkal kapcsolatos ügyek intézése során ingatlanjogi ügyvédként folyamatosan változó jogszabályi környezetben kiemelt figyelmet fordítunk ügyfeleink teljeskörű tájékoztatására, érdekeik képviseletére.
I. Az ingatlanokkal összefüggésben ingatlanjogi tanácsadás keretében ellátandó leggyakoribb ingatlanjogi ügyvédi feladatok:
- ingatlan adásvételi szerződés, illetve ajándékozási szerződés elkészítése (ingatlan: lakás, ház, iroda, iparterület, termőföld stb.);
- lakás bérleti szerződés elkészítése;
- ingatlan tehermentesítésével kapcsolatos teljeskörű eljárás lefolytatása;
- használati megosztási szerződés elkészítése;
- földeken fennálló osztatlan közös tulajdon felszámolása;
- tartási szerződés, életjáradéki szerződés elkészítése;
- birtokvédelmi, szomszédjogi ügyekben jogi képviselet ellátása;
- elbirtoklás útján keletkezett tulajdoni igény bejegyzésének tárgyában történő képviselet;
- társasházak alapító okiratának, szervezeti és működési szabályzatának elkészítése;
ingatlanjogi tanácsadás
II. Az ingatlan-nyilvántartási eljárások változásai – fokozatos áttérés az elektronikus ingatlan-nyilvántartásra
Az ingatlan-nyilvántartási rendszer átalakítása, az új elektronikus ingatlan-nyilvántartás (E-ING) bevezetése jelenleg is zajlik. Az ingatlan-nyilvántartási eljárások lefolytatásának menetét és kereteit meghatározó új jogszabályi környezet rendelkezései fokozatosan lépnek hatályba. Az ingatlanjogi ügyvédeknek már az új jogszabályi környezetben, de még az E-TÉR rendszer igénybevétele nélkül – papír alapon – kell ebben az átmeneti időszakban eljárni az ingatlan-nyilvántartási eljárások, illetve azok előkészítése során.
Az ingatlan adásvételi szerződéskötés folyamata az átmeneti időszakban az alábbiak szerint zajlik:
- A felekkel történő egyeztetés alkalmával a szerződéses akarat figyelembevételével segítünk kialakítani a mindkét (összes) fél számára legmegfelelőbb, jogszabályi követelményeknek eleget tévő, és nem utolsósorban legkisebb járulékos költséggel (adó, illeték, igazgatási szolgáltatási díj) járó tartalmat.
- A szerződéskötést megelőző egyeztetések során az általunk, vagy a felek valamelyike által – lehetőség szerint ingyenesen – lekért tulajdoni lap alapján ellenőrizzük az ingatlan adatait, különösen a tulajdonos személye, valamint az esetleges – jogügyletre kiható – bejegyzett terhek tekintetében.
- A felektől bekért adatok alapján elvégezzük a szerződésben részt vevő személyek azonosítását, kizárva ezzel a nem tulajdonossal történő szerződéskötés lehetőségét.
- Az új ingatlan-nyilvántartási törvény hatályos rendelkezései szerint elkészült szerződés-tervezetet e-mailben elküldjük a feleknek az adatok ellenőrzése és a szerződéssel kapcsolatos észrevételek megtétele céljából.
- Hitel igénybevétele esetén egyeztetünk a hitelt nyújtó pénzintézettel a szerződéssel kapcsolatban részükről fennálló tartalmi igényekről.
- Előre egyeztetett időpontban a szerződő felek személyesen megjelennek irodában a szerződés aláírása céljából. Igény esetén lehetőség van az irodán kívül – az eladó vagy a vevő lakhelyén – a szerződés aláírására. Szerződéskötéskor külön tájékoztatjuk a feleket a tulajdonjog átruházás után felmerülő adó és illetékfizetési kötelezettségekről, kedvezményekről.
- Az adásvételi szerződés aláírása, ellenjegyzése után az ingatlan adásvételi szerződést, valamint a kapcsolódó dokumentumokat (nyilatkozatok, NAV nyomtatvány) a lehető legrövidebb időn belül benyújtjuk az illetékes földhivatalhoz. A kérelem már az új formanyomtatványon, de még papír alapon kerül benyújtásra.
III. Az átmeneti időszak várható időtartama
Az átmeneti időszak a 2025. január 15-én és az azt követően indult ingatlan-nyilvántartási eljárásban az ötszázezredik végleges döntés meghozatalát követő 10. napig tart. A korábbi évek ingatlan-nyilvántartási ügyszámaiból kiindulva ezen átmeneti időszak 2025. szeptember hónapja körül ér véget.
Az átmeneti időszak után várható elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer újdonságairól, a hatályba lépő változásokról és követelményekről „Az ingatlan adásvétel változásai az új elektronikus e ingatlan nyilvántartási (E-ING) rendszerben” című blog cikkemben írok bővebben.
Az adásvételi szerződéskötések, illetve a kapcsolódó ingatlan-nyilvántartási eljárások változásairól, valamint az E-ING rendszerre történő felkészülés kulcskérdéseiről az ingatlanjogi tanácsadás keretein túl igyekszünk folyamatosan tájékoztatást adni a honlapon, vagy Facebook oldalamon.